Kaakkois-Suomen kehittäminen on joukkuepeliä

MAAKUNTAMME VAIKUTUSPIIRI

Maakuntamme on perinteikäs teollisuuden ja merenkäynnin kehto, perinteet eivät valitettavasti kanna globaalissa rakennemuutoksessa, jossa työ lipuu maihin joiden tuotantoa eivät paina ympäristö tai muutkaan kehittyneen yhteiskunnan velvoitteet.

E18 hanke on merkittävä tekijä etsittäessä ratkaisuja työllisyyden ongelmiin. Liikenne- ja viestintäministeriön ennusteen mukaan tiekuljetukset E18 tiellä kasvavat vuoteen 2020 mennessä 30 % ja vuoteen 2030 mennessä 50 %. Matkailijoiden ostovoimapotentiaali kasvaa Kymenlaaksossa vajaaseen 200 miljoonaan euroon.

Samaan aikaan kauppapaikkojen kaavoittamista jarruttaa valtiokoneisto ja ympäristöministeriö. Valitettavan usein hankkeiden kaatamisessa juoksuhautaa vyöryttää sivussa vielä alueellinen ELY keskus. Yritä siinä sitten paikkailla tapahtuneita saneerauksia.

Maakunta rämpii rakennemuutoksessa ja selvitymiseen tarvitaan kaikkien viranomaisten kaukokatseisuutta, niin myös kaikkien hankkeiden tukemista, ovat ne sitten missä kunnassa tahansa. Yksikin hanke on menestystä ja parempia onnistumisen mahdollisuuksia kaikille muille hankkeille ja tuleville toimijoille. Kaakon viisikon yhdenkin kunnan sairastuminen on taakaksi muille, kissanhännänvetoon kunnissa tai yli puoluerajojen ei ole mitään syytä. Kuten todettua tämä on joukkuepeliä.

E18 muodostaa maakunnassa merkittävimmän hankkeen, jonka ympärille voidaan luoda pitkin matkaa palveluita ja työpaikkoja. Hanke kajahtaa karjalaan saakka, aivan samoin kuin Lappeenrannan hankkeet ovat tuoneet matkailijoita myös meren äärelle, vaikutusalue on laajempi kuin heti uskoisi. Hankkeen potentiaalin ja maakunnan yhteisten tarpeiden tulee ensisijaisesti ohjata toiminnallista suunnittelua, sekä niihin liittyviä lupaprosesseja. Jos tämä ei toimi, ei kukaan investori lyö rahojaan kiinni hankkeisiin, joiden lentoon lähtö on betonoitu jo ennen kuin kuokka on kolahtanut maahan.

Hankkeita ei saa liikaa kahlita, vaan pitää antaa mahdollisuuksia joustavasti muuttaa suunnitelmia matkanvarrella, kehittää niitä ja ennenkaikkea antaa tilaa ja neliöitä jotta ideoita voi alkaa syntyä. Nyt ollaan sentään hakemassa laajempia mahdollisuuksia kuin vaihtoautotarhoja ja realisointikeskuksia. Hankkeet antavat suoraan kuvan millaisessa maakunnassa elämme. En usko, että kirpputorit ovat se maisema, joka kuvaa meitä.

Ympäristöministeriön lupaterrori on omaan jalkaan ampumista. Alueen kunnat, valtuustoihin vaaleilla valitut edustajat ja Maakuntahallinto ovat varmasti parempia alueellisia asiantuntijoita hankkeiden tiimoilla kuin ministeriöt kehäteiden sisäpuolen. Toivon todella, että maakunnassa vallitsee ylipuoluerajojen yhteisymmärrys siitä, että E18 tiehen sidonnaiaset hankkeet ovat kaikille eduksi, ei keneltäkään pois. Hankkeet ovat onnistuessaan toisiaan tukevia ketjuja.