VT15 parannusElämän ja kuolemantie VT15 on tukossa oleva valtimo. Kotka-Kouvola osuus tieverkossa pieni suoni, mutta elintärkeä sellainen. Valtatie 15 keskimääräinen liikennemäärä on jopa 10 200 ajoneuvoa vuorokaudessa josta n.1500 ajoneuvoa vuorokaudessa on raskasta liikennettä. HaminaKotka -satama, Kouvolan terminaalit sekä vientikuljetukset lisäävät merkittävästi liikennettä. Valtatie 15 tuo työtä ja rahaa. Valtatie palvelee keskusten välistä tavara- ja työmatkaliikennettä ja tarjoaa kehittymisen mahdollisuuksia, mutta vain toimiessaan sujuvasti ja turvallisesti. Toimiva tie ei karkota investointeja tältä alueelta ja siintää siellä Kouvolan takana siintää Mikkelikin, johon on kaavailtu merkittävää vetytalousinvestointia. Täällä rannalla ei pidä liikaa tuijottaa omiin varpaisiin. Nykyisellään talvikunnossapito aiheuttaa tekijöilleen selkeän työturvallisuusriskin. Osuudella on tapahtunut keskimäärin n. 30 onnettomuutta vuosittain, puhutaan elämän ja kuoleman tiestä. Tiesuunnitelman laatiminen alkoi 2017 ja se valmistui 2019. Tavoitteena on, että hanke etenee rakentamisvaiheeseen mahdollisimman nopeasti tiesuunnitelman valmistumisen jälkeen. Hanke ei ole tällä hetkellä valtion väyläinvestointien toteuttamisohjelmassa. Rakentamistyöt voivat alkaa näillä näkymin aikaisintaan vuonna 2022. Väylävirasto esittää valtatie 15:n kunnostamista 126 miljoonalla eurolla. Vaadin vakavasti omasta, Kaakonkulman kuntien, yritysten ja asukkaiden puolesta. Antakaa rahat ja lyödään kuokka maahan! Tien pitää muuttua elämän tieksi. |