Johtajasopimus kirvelee Pyhtään päättäjiä
Sain palautetta 8.3. Pyhtäänlehdessä. Kyllä kirvelee, kun tarvitaan koko puheenjohtajisto jatkamaan venkoilua termejä kääntäen, allekirjoittajistakin vain kaksi on kunnanhallituksessa äänivaltaisia. En puhu omiani, minun ei tarvitse. En ole kiistänyt johtajasopimusta -vaan sen sisältöä.
Mainitsin 23.2. alijäämäksi "lähes 2 milj euroa" tämä tieto
oli relevantti 12.2 juttua kirjoittaessani. KH:n talouskatsaus 11.01.2016 §13
mainitsee alijäämäksi n. 1,7 milj € marraskuun lopussa. Tämä tieto minulla oli
silloin käytössä. Vaikka se lopulta päätynee n. miljoonaan, en kehtaisi lehdessä
retostella. Onko se paljon vai vähän? Palkkioita maksettaessa se on vähän. Kun
Yläkoskelle tarvitaan uimarantavarustukseen kolme tonnia tai Hirvikoskelle
10 000 matonpesuun, on se paljon. Päätännässä raha on suhteellista.
Pyhtään talouden tulisi mahdollistaa investoinnit
tulevaisuuteen, yhtenä osatekijänä vahva tulopohja ja investoinnit kuntaan. Strategian
pohjana on asiakas-, prosessit / rakenteet-, talous- ja henkilöstönäkökulmat.
Jokainen kenttä "huipentuu" talousarvionäkökohtaan. Talousarviotavoitteemme on
tehdä ylijäämäistä tulosta siten,
saavutamme vähintään 500 000 €
ylijäämää vuosittain, jotta vältämme velkaantumisen. ( Talousarvio 2015 - 2017
sivu 3.). Todellisuudessa keskivertotuloksen
on oltava n. 1,5 milj. euroa vuosittain, jotta kattaisimme investointejamme
tulorahoituksella. ( Talousarvio 2015 - 2017, sivu 5.) Palkkioiden on
sopeuduttava tehtyyn tulokseen ja talousympäristöön, on valtuusto tehnyt
millaisen arvion hyvänsä. Eikä sekään ole mistään tupsahtanut itsekseen, sen on
kunnanjohtaja ja hallitus valtuustolle hyväksyttäväksi esittänyt.
Jutussa 8.3. allekirjoittajat mainitsevat Kuntalain 2015 7
luku 42§:n. Lain 7 luku käsittelee kunnan johtamista. Suosittelen perehtymistä siihen,
ennen sillä sivaltelua. Hallituksen esitys HE 268/2014 antoi raamit kuntalaille
10.4.2015/410. Laki on ns. yleislaki, joka koskee hallintoa, päätäntää ja
taloutta. Erityisesti otetaan huomioon kuntatalous ja talouden tasapainotus,
sekä konserninäkökulmasta johtaminen ja taloutta koskeva sääntely. Kuntaa
johtaa kunnanhallituksen alaisena kunnanjohtaja. Päätännän riippumattomuutta ja
läpinäkyvyyttä tahdotaan edistää.
Pykälään 7 luku 42 § on turha vedota. Uusi kuntalaki 2015
kyllä korvasi vanhan 1.5.2015. Merkittävää osaa lain säännöksistä sovelletaan
kuitenkin vasta seuraavan vaalikauden alusta 1.6.2017 lukien. Tähän joukkoon
kuuluu mm. luku 7. Kunnan johtaminen ja luottamushenkilöt. Nykyinen
johtajasopimuskin on vanhan lain aikana tehty.
Kuntalaki 2015/410 7 luku, 42§ Johtajasopimus. "Kunnan ja
kunnanjohtajan on tehtävä johtajasopimus, jossa sovitaan kunnan johtamisen
edellytyksistä. Johtajasopimukseen voidaan ottaa määräyksiä kunnanjohtajan ja
kunnanhallituksen puheenjohtajan työnjaosta kunnan johtamisessa ottaen
huomioon, mitä hallintosäännössä määrätään. Johtajasopimukseen voidaan ottaa
määräyksiä menettelytavoista, joilla kunnanjohtajan viran hoitamiseen liittyvät
erimielisyydet ratkaistaan 43 §:ssä tarkoitetun menettelyn sijasta."
Sanallakaan laissa ei mainita palkkioista, sopimuksen sisältö pitää
olla KH käsissä. Tämän palkkioasian tiimoilla on jatkuvasti venkoiltu mm. siitä
millä nimellä sitä kutsutaan. Se voi olla bonus, tulospalkkio tai vaikka pääsiäispupun
papana nimeltään, mutta se ei asiaa muuta. Palkkio kuuluu palkkaan, mutta KH:n
pitää määrittää perusteet ja maksu on tulosten mukaan 0-100%. Johtuen
siirtymästä JA uuden Kuntalain kokonaismuutoksesta nykyinen johtajasopimus on neuvoteltava
uudelleen. Siellä pitää olla irtisanomis- ja muutoslauseke, sekä tavoitteiden painotusten
muutostenedellytykset. Näemmä on hankalaa saada aikaan muutoksia, kun
paikallista politiikkaa ohjaa pienen piirin keskinäisen miellyttämisen
kulttuuri.