Raideliikenne maakunnanelinehto

 

Rantarata, tuo hankkeiden Iisakin kirkko ei ole saanut lihaa luidensa ympärille.Toimikunta on hankkeen tiimoilta puskenut työtä vajaat 20 vuotta. Hartaissa puheissa on ymmärretty radan puolestapuhujia, mutta junaa ei näy eikä kuulu. Kun uutta E18 tietä aletaan viimein saada maisemaan, olisi nopean yli 200 km/h kulkevan reitin linjausta pohdittava Pietari-Helsinki välille. Rata tulisi ulottaa myös Turkuun nopeana, ei nykyisellään pätkivänä.

 

Maakuntamme teollisuus horjuu. Elinkeinoelämämme ja yrityksemme kaipaavat uutta puhtia ja uusia suuntia. Radan merkitystä ei ole mielestäni vieläkään ymmärretty. Fakta on, että kulmakuntamme olisi radan myötä osa Helsingin talousaluetta. Sijoittuisimme kahden miljoona metropolin välille, millaisesta rautalangasta tämä pitää vääntää, jotta topparoikka saisi käskyn lähteä liikkeelle?

 

Liikennejärjestelmä on investointi, jopa elinehto. Se on kansallisvarallisuuttamme, jota ei saa päästää rapistumaan. Sujuva liikennejärjestelmä on suomalaisten hyvinvoinnin ja kilpailukyvyn perusedellytys. Alueelliseen rappeutumiseen on mahdoton reagoida, jos infra ohjausjärjestelmineen ei vastaa tarpeita. Elinkeinoelämälle on taattava paras mahdollinen toimintaympäristö turvaten kansalaisten vapaat liikkumistarpeet. Suomen liikennejärjestelmää on kehitettävä sovittaen yhteen saumattomasti raide-, lento- meri- ja tieliikenne. Investoinneilla on edistettävä tasapainoista aluekehitystä, samalla tiivistämme maakunnan sisäisiä rakenteita yhteiseksi eduksi.

 

Juna on turvallinen sekä ympäristöystävällinen ja sujuva vaihtoehto henkilö- ja tavarakuljetuksiin.  Samalla aloitetaan perustyö, jotta maakuntamme saisi paikallisjunaliikenteen sisämaasta rannikolle. Poikittaisliikenteen kehittäminen on avainasemassa, jos täällä meinataan pysyä kiinni leivässä. Mitä sitten on tapahtunut? Talvi ja puiden lehdet yllättävät, lippuja ei saa ja olemassaoleva rataverkko rappeutuu. Kiskoja pistetään pakettiin, kehitys on kohti kivikautta.

 

Tarkoitukseni ei ole moittia Rantaratatoimikuntaa, vaan herättää talviunesta rakennemuutosmaakunnan päättäjät, joilla on yhteydet pääkaupungin herroihin. Ministeri Häkämies voisi nyt sitten vedellä naruista, jotta alkaisi tapahtua. Cursorkin voisi tehdä kerralla jotakin konkreettista alueellisenkehityksen turvaamiseksi kaikilla alueillamme. Kahvia on nyt juotu palavereissa tarpeeksi, tarvitaan maansiirtokoneita maakuntakaavojen osoittamille alueille.