Datakeskukset kuriinMaassa on datakeskuskiihko. Meneillään on vajaa 40 hanketta ja uusia suunnitteilla noin 20 tällä hetkellä. Kaikkien realismista ei ole tietoa, osankin toteutuessa hankkeiden sähkönkulutus on merkittävä. Hankkeilla on rakennusvaiheessa suuri työllistävä vaikutus, mutta käytössä vain kymmenistä noin sataan henkilöä toiminnassa. Vain 20 työllistää yli 7 henkeä. Riippuen koosta, epäsuorat vaikutukset ovat itse keskusta suuremmat. Googlella on suuri keskus Haminassa, jossa on useampi sata henkeä. Tämä on poikkeus. Selvää on, että harva kunta kalikoita rattaisiin laittelee, jos keskus tuloaan tekee. On niiden energiaverkon kuorma mikä vaan. Maassa kuluu sähköä noin 80-85 TWh ja tuotanto on 70-80 TWh. Etenkin kulutushuippujen aikana ongelma on ilmeinen jo nyt, vai mihin tarvitaan kuluttajien lisämaksuja, joilla halutaan sähkön kulutuksen huippujen tasaamista. Uutta tuotantoa on putkessa vain Gigawattien edestä. Tuulivoimaa esim n 56 GW. Tuotanto ja verkkokustannuksia on siirrettävä sinne, mistä epäsuhta aiheutuu, eli keskuksien on itse rakennettava energiantuotantoaan. Datakeskusten hukkalämmön hyödyllinen käyttö edellyttää mahdollisuutta sitä käyttää, korpikunnat ei tarjoa suuria potentiaaleja. Sähkön kulutuksen kasvu tulee tällä menolla olemaan erittäin rajua, etenkin huippukuormien osalla. Kysyntä tietysti nostaa hintoja, tuotannon ja siirtolinjojen rakentaminen ei kestä perässä, koska takamatkalla ollaan muutenkin. Puhutaan terawattien kasvusta kulutuksessa. Kannattaako sitten tätä laskua yrittää syöttää kuluttajille? Ei kannata, ei ainakaan täyttää maata keskuksilla vaikka niitäkin tarvitaan. Kasvavat maksut syö kotitalouksienkulutusta ja heikentää elintasoa. Vielä hullumpaa olisi keksiä tulonsiirtoja kohoaviin energiamaksuihin, jolla ei ratkaista itse ongelmia. Datakeskus sinänsä on samanlaista touhua kuin Egyptin parrun vienti aikanaan, halvalla matalaa jalostusastetta, maahan jäävien tulojen olleessa pieniä. Pelkkien datakeskusten sijaan tavoitteiden on oltava korkeammalla. Olisi syytä pohtia asioita ajoissa. Syökö nämä sähkösyöpöt muita mahdollisuuksia. Ala tietysti puolustautuu, se on luonnollista. Mutta epäkohdista se vaikenee ja korostaa omaa merkittävyyttään. Kokonaisuuden pitää silti olla hallinnassa, jotta kuluttajat ei ole kusessa. |

