YdinaseetKun mainitaan sana Ydin ja siihen jatkoliite ase- tai energia. Sekamelska valmis vailla minkäänlaista kriittistä ajattelua, vaikka hiljalleen into on tasaantunut. Eduskuntatalon portailla oltiin panikoimassa ja IG:ssä filmataan kauhukuvia ydinaseista Suomessa. Viis tosiasioista, nehän usein pilaa vääräntiedon ja tunnemyrskyt. Puolueet haistavat Y kirjaimeen liittyvän kammon ja antavat lausuntoja pönkittääkseen omaa aatetta. Oppositio ei osaa näemmä muuta kuin märehtiä tätä, etenkin SDP asenne yllättää. Roikutaan käsitteessä Ydinaseeton Pohjola, johon aloitteen teki Kekkonen 1963 ja 1978. Tavoitteena oli ilmeisesti NL pitäminen kalakaverina. Hanke jäi näennäiseksi ja perimmäisiä syitä emme tiedä vieläkään. Jos tarkoitus oli lähentyä Pohjoismaita, hoidettiin viestintä huonosti. Käytännössä nyt kaavailuilla muutoksilla lähennytään muita Pohjoismaita. Kun Suomi liittyi Natoon, on selvää, että Ydinaseisiin liittyviä 80- luvulla laadittuja lakeja pitää päivittää. Täyskielto ei kuulu Natojäsenyyteen. Nykyinen ydinenergialaki kieltää ydinräjähteiden maahantuonnin, valmistuksen ja hallussapidon. Lain historia on täysin peräisin tahdosta vältellä Neuvostoliiton asian politisointia aikoinaan. Muutoksella sallittaisiin ydinaseiden kauttakulku ei pysyvää sijoittamista. Hankkeessa ei ole dramatiikkaa. Suomi ei ole hankkimassa ydinaseita. Eikä ydinaseita rauhan aikana liikutella pitkin maita. Käytännössä Suomi, kuten muutkin Pohjoismaat ovat jo osallistuneet NATOn alla harjoituksiin, joihin liittyisi myös Ydinasepelote. Suomi Naton rajamaana ei edes olisi strategisesti järkevä alue sijoittaa ydinaseita. Sen enempää kuin käyttää niitä meitä vastaan, sama kun ampuisi omaan maahansa. Kaikesta huolimatta, jäitä hattuun tässäkin keskustelussa. |

